perjantai 27. joulukuuta 2013

Tässä vihdoinkin ensimmäiset kuvat eteläsaarelta, en oo kerinny/jaksanu tehdä tätä aikasemmin kun olin Cambridgessä viimesen viikon ja on ollu joulukiireitä..

Mentiin siis koko eteläsaaren ympäri kahdessa viikossa, ajettiin yhteensä yli 4000 kilometriä. Se oli kyl sen arvosta, näkymät siellä oli ihan uskomattomia. Ensin otettiin laiva Wellingtonista Pictoniin ja oltiin siellä yks yö. Seuraavana päivänä ajettiin Nelsonin kautta Poharaan Golden baylle. Matkalla sinne pysähdyttiin tollasessa museossa, oli mun ymmärtääkseni jotain Peter Jacksonin tekeleitä..

Poharassa oltiin kaks yötä ja sanoisin melkeen että se oli mun lempipaikka koko saarelta. Ekana aamuna mentiin Golden baylle aikasin aamulla melomaan. Mulla oli jotenki kauheen epärealistinen olo siellä kajakissa, tollasii maisemii näkee yleensä vaan jossain elokuvissa :D Siellä oli kans hylkeitä ja pingviinejä :)

Myöhemmin päivällä mentiin tollasille luolille. Sitä ennen oli kauhee bushwalk ja meinasin kuolla kuumuuteen ja nestehukkaan ja väsymykseen siinä sitä vuorta ylös kiivetessä :D Se kärsimys oli kuitenkin sen arvosta, se luola oli ihan valtava ja mua harmittaa kun en saanu tarpeeks hyviä kuvia sieltä mitkä havainnollistais yhtään sen kokoa. Kiivettiin sinne alas asti ja olin varma etten selvii hengissä siitä :D Ne kivet oli tosi liukkaita ja jyrkkiä ja siel oli tosi pimeetä.. Muut sano tuntevansa ittensä ihanku Klonkuks taru sormusten herrasta ku ne siellä kiipeili mut mä kun en tiedä niistä mitään en voinu samaistua tähän :D Missasin oikeestaan aika paljon tästä reissusta kun en tunne niitä leffoja.. Koko ajan joku oli sanomassa että joo täällä kuvattiin tää ja tää :D Ehkä pitäis kattoa ne leffat ja yrittää pysyä hereillä tällä kertaa..

Westportin kautta ajettiin Punakaikiin ja matkan varrella pysähdyttiin Seal Colonyssa kattomassa hylkeitä, en vaivautu pistämään niistä kuvia kun niitä ei ees erota kivistä :D Punakaikissa käytiin Pancake Rockseilla. Sää oli siellä ihan jäätävä, merivesi lensi päin naamaa joka suunnasta.. Mut ne ite kivet oli kyl siistejä :)

Punakaikista jatkettiin matkaa Greymouthiin jossa käytiin Shantytownissa. Sieltä otettiin höyryjuna jonnekkin missä mentiin huuhtomaan kultaa. Saatiin jokanen pienet pullot missä on sit muutama kullanhippu :D

Greymouthista ajettiin Franz Josefiin missä nähtiin ekaa kertaa lunta! Käytiin kahdella eri "jäätiköllä", Fox Glacier ja Franz Josef Glacier.

Franz Josefista matka jatku Wanakaan jossa vietettiin ilta järven rannalla ja seuraavana päivänä mentiin Puzzling worldiin. Se oli vähän hämy paikka, siellä oli sellanen törkeen kokonen labyrintti mihin jäin jumiin varmaan tunniks. Sit siel sisällä oli kaikkii jänniä peilejä ja tauluja ja vinoja huoneita yms. Muistutti vähän sitä särkkiksen mitälie taloa :D

En muista yhtään missä välissä matkaa me täällä käytiin mut tosiaan, tää oli vissiin uuden-seelannin pisin riippusilta. Ei se nyt niin pitkä ollut mut ihan siisti sekin oli :D

(en muokannu tän viimisen kuvan värejä yhtään, just so you know.. :p)

Annan kuvien puhua puolestaan koska liikaa paikkoja ja liikaa asioita joten mun muisti ei oikeen toimi :D Wanakasta ajettiin Queenstowniin josta sitten seuraavassa postauksessa jonka yritän väsätä heti tähän perään.. toivottavasti :D